Einsatz von Concept Maps in der universitären Ausbildung im Bereich Steuerungstechnik

Autor/innen

  • Benjamin Ullrich Technische Universität Dresden
  • Arvid Hellmich TU Dresden
  • Nico Link TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v3i2.79

Schlagworte:

Ingenieur:innenausbildung, Concept Mapping, Steuerungstechnik, Digitaler Zwilling

Abstract

Im Rahmen dieser Studie erstellten = 16 Studierende, im Diplomstudiengang Maschinenbau, Concept Maps (Cmaps) zum Inhalt der zuvor gehaltenen Vorlesung im Modul "Steuerung von Produktionsmaschinen und Anlagen". Die Cmaps wurden anschließend nach drei hier näher beschriebenen Kriterien bewertet. Als Grundlage für die Bewertung der einzelnen Cmaps, wurden diese mit einer Referenzmap verglichen, die von drei Experten auf dem Gebiet der Mechatronik im Rahmen dieser Studie angefertigt wurde. Unmittelbar nach der Erstellung der Cmaps beantworteten die Studierenden einen Fragenkatalog, der neben demografischen Daten auch einen Selbsteinschätzungsbogen zum Concept Mapping umfasst. Die 10 Items dieses Bogens werden den Probandenmerkmalen Interessantheit, Nützlichkeit und Handhabbarkeit zugeordnet. Die Probandenmerkmale und Bewertungskriterien wurden auf erste Abhängigkeiten untersucht. In der Tendenz zeigte sich, dass die Studierenden die Methode des Concept Mapping, trotz erstmaliger Anwendung und verkürzter Einführung, generell als positiv bewerten.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Cropley DH, Cropley AJ (2019) Industry 4.0 and creativity in engineering: Implications for higher education teaching. In: Haertel T, Terkowsky C, Dany S et al. (eds) University Teaching & Industry 4.0: Challenges - Solutions - Perspectives. wbv, Bielefeld, pp 27-39

Zheng P, wang H, Sang Z et al. (2018) Smart manufacturing systems for Industry 4.0: Conceptual framework, scenarios, and future perspectives. Front Mech Eng 13:137-150.

https://doi.org/10.1007/s11465-018-0499-5

Spöttl G, Gorldt C, Windelband L et al. (2016) Industrie 4.0 - Auswirkungen auf Aus- und Weiterbildung in der M+E Industrie, Munich

Hellmich A, Zumpe F, Zumpe M et al. (2022) Implementation of cyber-physical matrix production systems. Research Advisory Board Industry 4.0/acatech - German Academy of Science and Engineering

Rosen R, Jäkel J, Barth et al. (2020) Simulation and digital twin in the plant life cycle

Fürstenau B (2011) Concept maps in the teaching-learning context. DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung:46-48.

https://doi.org/10.3278/DIE1101W046

Aşıksoy G (2019) Computer-Based Concept Mapping as a Method for Enhancing the Effectiveness of Concept Learning in Technology-Enhanced Learning. Sustainability 11:1005.

https://doi.org/10.3390/su11041005

Stewart J, van Kirk J, Rowell R (1979) Concept Maps: A Tool for Use in Biology Teaching. The American Biology Teacher 41:171-175. https://doi.org/10.2307/4446530

https://doi.org/10.2307/4446530

Novak JD (1981) Applying Learning Psychology and Philosophy of Science to Biology Teaching. The American Biology Teacher 43:12-42. https://doi.org/10.2307/4447108

https://doi.org/10.2307/4447108

Ausubel DP (1963) The psychology of meaningful verbal learning. Grune & Stratton

Ausubel DP (1968) Educational psychology: A cognitive view. Holt Rinehart and Winston, New York

Novak JD (1990) Concept maps and Vee diagrams: two metacognitive tools to facilitate meaningful learning. Instr Sci 19:29-52.

https://doi.org/10.1007/BF00377984

Novak JD, Gowin DB (1984) Learning How to Learn. Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/CBO9781139173469

Åhlberg M (2004) Varieties of concept mapping

Schroeder NL, Nesbit JC, Anguiano CJ et al (2018) Studying and Constructing Concept Maps: a Meta-Analysis. Educ Psychol Rev 30:431-455

https://doi.org/10.1007/s10648-017-9403-9

Knogler M, Wiesbeck AB & CHU Research Group (2018) Learning with concept maps: A review after 42 years of research. Short review

Daley BJ, Torre DM (2010) Concept maps in medical education: an analytical literature review. Med Educ 44:440-448.

https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2010.03628.x

Becker LB, Welter VDE, Aschermann E et al. (2021) Comprehension-Oriented Learning of Cell Biology: Do Different Training Conditions Affect Students' Learning Success Differentially? Education Sciences 11:438.

https://doi.org/10.3390/educsci11080438

Joseph C, Conradsson D, Nilsson Wikmar L et al. (2017) Structured feedback on students' concept maps: the proverbial path to learning? BMC Med Educ 17:90.

https://doi.org/10.1186/s12909-017-0930-3

Lachner A, Burkhart C, Nückles M (2017) Mind the gap! Automated concept map feedback supports students in writing cohesive explanations. Journal of Experimental Psychology: Applied 23:29-46.

https://doi.org/10.1037/xap0000111

Vodovozov V, Raud Z (2015) Concept Maps for Teaching, Learning, and Assessment in Electronics. Education Research International 2015:1-9.

https://doi.org/10.1155/2015/849678

Graf D (2014) Concept mapping as a diagnostic tool. In: Krüger D, Parchmann I, Schecker H (eds) Methoden in der naturwissenschaftdidaktischen Forschung. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, pp 325-337

Novak JD, Cañas AJ (2006) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. Technical Report IHMC CmapTools 2006

Sumfleth E, Neuroth J, Leutner D (2010) Concept Mapping - Learning Strategy is Something You Must Learn. Concept Mapping - Learning Strategy is Something You Must Learn. CHEMKON 17:66-70.

https://doi.org/10.1002/ckon.201010114

McClure JR, Sonak B, Suen HK (1999) Concept map assessment of classroom learning: reliability, validity, and logistical practicality. J Res Sci Teach 36:475-492.

https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4<475::AID-TEA5>3.0.CO;2-O

Cañas AJ, Hill G, Carff R et al (2004) CmapTools: A knowledge modeling and sharing environment. In: Cañas AJ, Novak JD, González FM (eds) Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Vol. 1: Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping, vol 1, pp 125-134

Ryssel J (2019) Feedback on concept maps in business management simulation lessons - an empirical study. Dissertation, Dresden University of Technology

Ullrich B, Link N (2023): Concept maps of trainees and teachers on functional relationships in (networked) mechatronic systems. Proceedings of the gtw conference 2022, Flensburg (in print)

Studentisch Concept map

Veröffentlicht

2023-12-30