Design of digital block days - Field report from the area of Social Entrepreneurship
DOI:
https://doi.org/10.25369/ll.v1i1/2.3Abstract
Within the framework of the seminar "Founding in Social Work", students are taught foundation-relevant knowledge. The seminar was offered in the winter semester 2020 / 2021 as a digital block seminar in team teaching. The field report presented here describes this event, starting with the challenges, through the conception, to the didactic implementation. Finally, central findings are described in the lessons learned.
Downloads
References
Köpferl, K.; Naumann, K. (2019): Social Entrepreneurship Education als notwendiger Bestandteil des Studiums der Sozialen Arbeit. In: Sackmann, D.; Rix, J.; Witkowski I. (Hrsg.): Merseburger Hochschulschriften. Interdisziplinäres Denken, Forschen, Handeln. S 172 - 173. Hochschulverlag Merseburg.
Wittwer, W.; Rose, P. (2015): Raum als sozialer (Erfahrung)Raum. In: Wittwer, W. Diettrich A; Walber, M. (Hrsg.): Lernräume. Gestaltung von Lernumgebungen für Weiterbildung. S. 83 - 115. Wiesbaden: Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-06371-9_5
Wittwer, W. (2003): Kompetenzbiografie als Referenzsystem für selbstgesteuertes Lernen. In: Witthaus, U.; Wittwer, W.; Espe, C. (Hrsg.): Selbstgesteuertes Lernen. Theoretische und Praktische Zugänge. S. 115 - 12. Bielefeld: Bertelsmann Verlang.
Staack, Y.; Wittwer, W. (2015): Erfahrungsraum "Experte". In: Wittwer, W., Diettrich, A.; Walber, M. (Hrsg.): Lernräume. Gestaltung von Lernumgebungen für Weiterbildung, S. 123 - 139. Wiesbaden: Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-06371-9_7
Ebeling, J. (2019]: Entrepreneurship Toolbox. Methoden für unternehmerisches Denken und Handeln in der Lehre. https://entrepreneurship-toolbox.com/. 10.04.2021.
Schaper, N., Reis, O., Wildt, J., Horvath, E. & Bender, E. (2012): Fachgutachten zur Kompetenzorientierung in Studium und Lehre: HRK Projekt nexus.
Wildt, J.; Szczyrba, B.; Wildt, B. (2006): Consulting, coaching, Supervision. Eine Einführung in die hochschuldidaktischen Beratungsformate. Reihe Blickpunkt Hochschuldidaktik Bd. 117, Bielefeld.
Rekus, J. (2004). Soziales Lernen. In: R. W. Keck, U. Sandfuchs, B. Feige (Hrsg.). Wörterbuch der Schulpädagogik. 2. Völlig überarbeitete Auflage.
Bloom, B. S. (Hrsg.) (1976): Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich. Weinheim und Basel: Beltz.
Böhnisch, M. (2002): Unterrichtsmethoden - kreativ und vielfältig. Basiswissen Pädagogik. Unterrichtskonzepte und -techniken. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Dark Horse GmbH (2020): Digital Innovation Playbook. Template 7.3.1. https://www.digital-innovation-playbook.de/templates/create, 10.04.2021
Wiek, A.; Withycombe, L.; Redman, C. L. (2011): Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustain Sci 6 (2), S. 203 - 218.
https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6
Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.) (1999): Erkennen, bewegen, verändern. Bonn. www.bpb.de/lernen/unterrichten/methodik-didaktik/62269/methodenkoffer-detailansicht?mid=115, 10.04.2021
Waldherr, F.; Walter. C. (2009): Didaktisch und Praktisch: Ideen und Methoden für die Hochschullehre. Stuttgart: Schäffer- Poeschel.
Sattler, C. (2021): Die "Fünf-Finger Methode". Landesmedienzentrum Baden-Württemberg.
Reich, K. (Hrsg.) (2016): Methodenpool. Teamteaching. http://methodenpool.uni-koeln.de/download/teamteaching.pdf,10.04.2021.
Naumann, K. (2021): Die aktivierende Gestaltung von digitalen Blockseminaren im Teamteaching. In: Swidsinski, Dr. A.; Rada, U. (Hrsg.): Lösungen für die Lehre. Erprobte Lehrpraxis aus sächsischen Hochschulen. S. 54 - 55.
Fauville, Geraldine and Luo, Mufan and Queiroz, Anna C. M. and Bailenson, Jeremy N. and Hancock, Jeff, Nonverbal Mechanisms Predict Zoom Fatigue and Explain Why Women Experience Higher Levels than Men (April 5, 2021).