Findings from tutorial work under pandemic conditions

Authors

  • Beatrice Schlegel TU Dresden
  • Melanie Ludwig TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v2i1.43

Keywords:

Tutorin, Tutor, Tutorium, Übungsleitende, Tutorienarbeit, Qualifizierung, Praktikumsleitende, Tutorenschulung

Abstract

This paper highlights findings in tutorial work at the TU Dresden during the SARS-CoV-2 pandemic, which are based on experiences in qualification measures on the one hand and on evaluation results on the other hand. Among other things, these are presented and discussed in the article. New challenges arose for tutors and thus also a changed variety of tasks: larger groups, online tutorials, stimulating interaction - to name only the most important ones here. Supporting factors were above all the tutors, a stable employment relationship and psychological, methodical support in crises and difficult situations, as well as appreciation and motivation through targeted qualification. In addition to the findings and the changed variety of tasks during the pandemic, this article highlights the potentials of tutorial work, support options for tutors and conclusions for the post-pandemic semesters regarding the qualification of tutors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Behrens, J./Rabe-Kleeberg, U. (2000): Gatekeeping im Lebenslauf. Wer wacht an Statuspassagen? In: Hoerining, E. (Hrsg.): Biographische Sozialisation. Stuttgart: Lucius und Lucius. S. 101-135.

https://doi.org/10.1515/9783110510348-008

Beierle, S. (2013): Die Rolle von Peers, Neuen Medien und Online-Communitys bei der Berufsorientierung. Deutsches Jugendinstitut. https://www.dji.de/fileadmin/dji/pdf/1152_16751_Peers_DJI_Abschlussbericht_Stand_03_2013.pdf

Betz, T. (2004): Bildung und soziale Ungleichheit: Lebensweltliche Bildung in (Migranten-)Milieus. Trier: Zentrum für sozialpädagogische Forschung der Universität Trier, 84 S. - (Arbeitspapiere des Zentrums für sozialpädagogische Forschung der Universität Trier; II-16)

Glathe, A. (2017): Effekte von Tutorentraining und die Kompetenzentwicklung von MINT-Fachtutor*innen in Lernunterstützungsfunktion. Darmstadt, Technische Universität, [Dissertation]

Lüpschen, N./von Salisch, M./Kanevski, R. (2012): Ganztagsschule. Ort der Freundschaft. Imform 1/2012. LVR-Landesjugendamt Rheinland. S. 16-20.

Positionspapier: Tutorienarbeit an Hochschulen. (Beschlossen auf dem Netzwerktreffen am 13.03.2018 in Würzburg). http://www.tutorienarbeit.de/fileadmin/pdf/Flyer/Zukunft_der_Tutorienarbeit_an_Hochschulen_Positionspapier_15052018.pdf

TUTORING - Qualifizierung für Fachtutorinnen und Fachtutoren aller Studiengänge https://tu-dresden.de/karriere/weiterbildung/zentrum-fuer-weiterbildung/tutoring

TUTORING-Newsletter: https://tu-dresden.de/karriere/weiterbildung/zentrum-fuer-weiterbildung/tutoring/newsletter

Webcam

Published

2022-07-05