Digital and hybrid teaching in medical education using the example of the Medical Interprofessional Training Center (MITZ). Impulses and development potential

Authors

  • Anne Röhle TU Dresden
  • Eva Bibrack TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v2i1.45

Abstract

With the onset of the COVID-19 pandemic, the implementation of practical teaching was faced with significant challenges. The Medical Interprofessional Training Center (MITZ) has successfully met these challenges by implementing new teaching/learning formats and has taken the opportunity to initiate further projects. Against the backdrop of changing professional requirements and challenges, this also takes into account the increasing competence orientation in higher education by focusing teaching/learning processes on the learners as active agents. New digital formats and technologies have the potential to bring about a change towards independent and personalized learning. In the following, the new orientation of practical teaching at MITZ is presented under methodological and educational aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez S, Dethleffsen K, Esper T, Horneffer A, Reschke K, Schultz JH. An overview of peer tutor training strategies at German medical schools. Z Evid Fortbild Quali Gesundhswes. 2017;126:77-83. DOI: 10.1016/j.zefq.2017.09.009

https://doi.org/10.1016/j.zefq.2017.09.009

Röhle et al. Practical teaching in undergraduate human and dental medical training during the COVID-19 crisis. Report on the COVID-19-related transformation of peer-based teaching in the Skills Lab using an Inverted Classroom Model. GMS J Med Educ 2021;38(1):Doc2. DOI: 10.3205/zma001398

Weber T. MITZ-mobil - Zeitgemäßes Lernen an der medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus in Dresden: Zeitgemäßes Lernen an der Medizinischen Fakultät Carl Gustav Carus (Dresden). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Bern, 14.-17.09.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. DocDE25-616 . DOI: 10.3205/16gma265

Röhle A, Hübsch G. Notwendige Schritte der Weiterentwicklung der praktischen Lehre nach Implementierung von COVID-19 bedingten Blended-Learning-Konzepten. In: 15. Internationales SkillsLab Symposium 2021. sine loco [digital], 18.-20.03.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocV3.3. DOI: 10.3205/21isls32, URN: urn:nbn:de:0183-21isls329

Poweleit G, Krumm K, Willemer M-C. In press. Die Weiterentwicklung des 4. Lernortes am Medizinischen Interprofessionellen Trainingszentrum (MITZ) Dresden. Bedarfsorientierte Anpassung des E-Learning-Angebotes zur Förderung der Lernmotivation und des Lerneffektes von Studierenden der Humanmedizin: iSLS 2022 - online Veranstaltung der Karl Landsteiner Privatuniversität für Gesundheitswissenschaften, Krems, Österreich, der Universität Bern, Schweiz und der Universität zu Köln, Deutschland. 2022.

https://www.e-teaching.org/didaktik/konzeption/constructive-alignment (letzter Zugriff 12.4.2022)

https://www.medizinische-fakultaeten.de/themen/studium/nklm-nklz/ (letzter Zugriff 12.4.2022)

Handke J. Handbuch Hochschullehre Digital. Leitfaden für eine moderne und mediengerechte Lehre. Badeb-Baden: Tectum; 2020: 19-44. DOI: 10.5771/9783828875302

https://doi.org/10.5771/9783828875302

Bachmann H. Kompetenzorientierte Hochschullehre. Die Notwendigkeit zwischen Kohärenz von Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden. Bern: h.e.p; 2011: 14-31.

Pädagogisches Landesinstitut Rheinland-Pfalz Speyer. Perspektivenwechsel im Bildungssystem: Vom input- zum outcomeorientierten Denken. Abrufbar unter www.kmk-format.de/material/Fremdsprachen/1-2-7_Outcome-Orientierung.pdf (letzter Zugriff 12.4.2022)

Learning concepts

Published

2022-07-05