Saxonian Joint Project D2C2 “Implementing Participatory and Discipline-Specific Approaches to Digitalization at the University: Competencies Connected”

Didactic Insights into (partially) Digitalized Workshops and Laboratories

Authors

  • Julia Franke TU Dresden
  • Gesine Wegner TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v2i2.58

Abstract

The project "D2C2 - Digitization in Disciplines - Participative Implementation :: Competencies Connected" aims to learn from the experiences of the Covid 19 pandemic and to further develop digitization in teaching on the basis of evidence. Ten Saxon universities and the BA Sachsen are addressing the central challenges of (partially) digitized teaching. In this context, TU Dresden and HTW Dresden are focusing on teaching in (partially) digitized laboratories and workshops. The goal is to address the needs of Saxon students and teachers and to actively support the latter in further developing their teaching in laboratories and workshops. This article is dedicated to some theoretical basics of didactics in (partially) digitized workshops and laboratories with a focus on the teaching format internship. It differentiates the different levels of digitization that should be considered in the workshop or lab practical and in its didactic implementation. The different levels are illustrated by references to good practice examples.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Feisel, L. D.; Rosa, A. J. (2005). The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education. Journal of Engineering Education 94 (1): 121–130.

https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00833.x.

Terkowsky, C.; May, D.; Frye, S.; Haertel, T.; Ortelt, T. R.; Heix, S.; Lensing, K. (Hg.) (2020). Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Digitalisierung, Organisation. Bielefeld: wbv.

https://doi.org/10.3278/6004804w.

Thoms, L.-J. (2019). Spektrometrie im Fern-labor: Wirkung von Informationsdarbietungen beim forschenden Lernen. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

https://doi.org/10.1007/978-3-658-25708-8.

Ortelt, T. R.; Terkowsky, C.; Schwandt, A.; Winzker, M.; Pfeiffer, A.; Uckelmann, D.; Hawlitschek, A.; Zug, S.; Henke, K.; Nau, J.; May, D. (2021). Die digitale Zukunft des Lernens und Lehrens mit Remote-Laboren. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-32849-8_31.

Heidling, E.; Meil, P.; Neumer, J. ; Porschen-Hueck, S.; Schmierl, K.; Sopp, P.; Wagner, A. (2019). Ingenieurinnen und Ingenieure für Industrie 4.0. IMPULS-Stiftung, Frankfurt a. M. https://www.isf-muenchen.de/projekt/ingenieurinnen-und-ingenieure-fuer-industrie-40/.

Pfeiffer, A.; Uckelmann, D. (2021). Pilotierung eines didaktischen Modellkonzepts für laborbasiertes Lernen – (Digi)LabTC für DigiLab4U. https://www.wbv.de/shop/Pilotierung-eines-didaktischen-Modellkonzepts-fuer-laborbasiertes-Lernen-Digi-LabTC-fuer-DigiLab4U-6004804w111.

Zug, S. (2021). Digitale Labore 4.0 – Kick-off für Projekt Cross-Reality Labore in der Hochschullehre. https://tu-freiberg.de/presse/digitale-labore-40-kick-off-fuer-projekt-cross-reality-labore-in-der-hochschullehre.

Rückmann, I.; Glüge, S.; Windzio, C. (2011). Hinweise zum Praktikum und zur Auswertung von Messergebnissen. https://www.uni-bremen.de/fileadmin/user_upload/fachbereiche/fb1/fb1/Physika/Regeln-und-Infos/hyper_skript_26_10_11.pdf

Schöning, S. (2019). Noch eine unverbindliche Liste elektronischer Laborbücher (Artikel auf der Website des Fraunhofer-Instituts). https://websites.fraunhofer.de/lost-in-life-sciences/?p=52.

De Grauuw, M.; Huigsloot, M. (2016). Kickoff LabBuddy Pilot. https://www.universiteitleiden.nl/en/news/2016/11/kickoff-labbuddy-pilot.

Burdinski, D. (2022) Hochschule: Besser vorbereitet ins Labor. Nachrichten aus der Chemie 70 (7-8): 14-17.

https://doi.org/10.1002/nadc.20224123792

Bauer, A.B.; Sacher, M.D.; Habig, S.; Fechner, S. (2021). Laborpraktika auf Distanz. Ansätze in den Naturwissenschaften.

https://doi.org/10.14361/9783839456903-011.

Mayweg, E. (2022) Wie der Einsatz von (digitalen) kollaborativen Lernformen in der Hochschullehre gelingt – Einblicke in die aktuelle Forschung (Artikel auf der Website des Hochschuldidaktischen Forums). https://hochschulforumdigitalisierung.de/de/blog/einsatz-von-digitalen-kollaborativen-lernformen

BIBA – Bremer Institut für Produktion und Logistik GmbH. BIBA Gaming Lab. https://www.biba-gaminglab.com.

Gers, F.; Prowe, S. (2014). Game based learning im virtuellen Mikrobiologie-Labor. Conference-Paper zur Conference on Innovation in Higher Education 2014, Heidelberg. Siehe auch: https://projekt.bht-berlin.de/mint-vr-labs/.

Quick survey on the greatest challenges for digitalized lab courses

Published

2022-12-28