Student perspective on digitization

Authors

  • Tim Klotz University of Bremen
  • Chris Ohlrogge University of Bremen
  • Rabia Güner University of Bremen
  • Julia Brühl TU Dresden
  • Clemes Fleischer TU Dresden
  • Jessica Schaarschmidt TU Dresden
  • Charis Czichy TU Dresden

Abstract

In the workshop "Student View of Digitization", students and lecturers discussed both fundamental and specific content related to teaching courses. The aspects and possibilities of digitization were considered, and which different teaching approaches are currently available. Thereupon, ideal concepts for lectures, tutorials and practical courses for the present and the future were developed. During the discussions the problems of the lecturers as well as the wishes of the students for the lecturers were collected and integrated in the developed concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rampelt, F., & Wagner, B. (2020). Digitalisierung in Studium und Lehre als strategische Chance für Hochschulen. Zukunft Lernwelt Hochschule. Perspektiven und Optionen für eine Neuausrichtung, 105-120. https://doi.org/10.1515/9783110653663-011

Albrecht, S., & Revermann, C. (2016). Technik folgenabschätzung (TA). Digitale Medien in der Bildung (Bericht des Ausschusses für Bildung, Forschung und Technikfolgenabschätzung (18. Ausschuss) gemäß §56a der Geschäftsordnung Nr. 18/9606; S. 177). Deutscher Bundestag - 18. Wahlperiode

Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). (2016). Bildungsoffensive für die digitale Wissensgesellschaft. Strategie des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. Berlin.

Gloerfeld, C. (2020). Auswirkungen von Digitalisierung auf Lehr-und Lernprozesse. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30476-8

Vladova, G., Ullrich, A., & Bender, B. (2021). Chancen und Grenzen digitaler Lehre an Hochschulen aus Studierendenperspektive: Empirische Befunde und Gestaltungshinweise. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 58(6), 1313. https://doi.org/10.1365/s40702-021-00796-y

Stoppe, V., & Knaus, T. (2022). Hybrid-Lehre: Klar! Aber wie? Konzeption und technische Umsetzung interaktiver Hybrid-Lehre am Beispiel eines synchronen Tutoriums. Ludwigsburger Beiträge Zur Medienpädagogik, 22, 1-12. https://doi.org/10.21240/lbzm/22/22

Becker, M., Leßke, F., Liedtke, E., Hausteiner, E., Heidbrink, C., Horneber, J., ... & Wessel, P. (2020). Rückblick auf das erste "Corona-Semester ". Ergebnisse einer semesterbegleitenden Untersuchung der Task Force Digitale Lehre des Instituts für Politische Wissenschaft und Soziologie der Universität Bonn. Zeitschrift für Politikwissenschaft, 30, 681-696. https://doi.org/10.1007/s41358-020-00243-2

Fuchs, T., & Matzinger, D. (2021). Lost in Pande-mic. Zur Frage von adoleszenten Bildungsprozessen und Übergängen in Zeiten des Social Distancing (pp. 33-47). https://doi.org/10.35468/5889-03

Technische Universität Dresden Fakultät Maschinenwesen (2019). Studienordnung für den Diplomstudiengang Maschinenbau (https://www.verw.tu-dresden.de/Amtbek/PDF-Dateien/2019-10/01_13soDM17.05.2019.pdf)

Universität Bremen (2021). s Allgemeinen Teils der Bachelorprüfungsordnungen der Universität Bremen (https://www.uni-bremen.de/fileadmin/studydata/DBS/Dokumente/Ordnungen/Pruefungsordnung/AT-BPO-02-21_Lesefassung_gesamt.pdf )

Giannozzi, P., et al., (2009). J. Phys.:Condens. Matter 21 395502 (https://www.quantum-espresso.org) https://doi.org/10.1088/0953-8984/21/39/395502

Momma, K., & Izumi, F. (2008). VESTA: A three-dimensional visualization system for electronic and structural analysis. Journal of Applied Crystallography, 41(3), 653-658. https://doi.org/10.1107/S0021889808012016

Kokalj, A., J. Mol. Graphics Modelling (1999), 17, 176--179.( http://www.xcrysden.org/) https://doi.org/10.1016/S1093-3263(99)00028-5

Concept for a lecture

Published

2024-12-24